Svenska rallyt

Svenska Rallyts historia börjar 1950 då en biltävling anordnades under namnet midnattssolsrallyt. År 1965 bytte man namn på tävlingen och förflyttade den till vintern. Namnet Svenska Rallyt togs.

Däremot har Midnattssolsrallyt återuppstått 2006 men då med något andra regler kring vilka bilmodeller som får användas.
De två första åren var start- och målstäderna olika men från och med 1967 infördes Karlstad som start- och målområde. Men det är däremot Hagfors som är tävlingens mittpunkt. Här ligger servicedepåerna och från 2010 utgår även rallyt från denna ort.

Sedan 2010 kallas även Svenska Rallyt för Rally Sweden för att få en mer internationell prägel. Rallyt är nämligen med i Rally-VM. En tävling som består av 13 deltävlingar över hela jorden. De olika deltävlingarna är mellan två och fyra dagar och följs av ca 200.000 personer på plats.

Det som karakteriserar Svenska Rallyt är de tekniskt svåra tävlingarna. Loppet går på smala och snirkliga vintervägar i Värmland. Tack vare det påfrestande underlaget är det endast en två gånger som en utomnordisk person har vunnit det. Det var Sebastien Loeb år 2004 samt Sebastien Oeger 2013.

Vid två tillfällen har rallyt blivit tvunget att bli inställt. Det av två helt olika orsaker. År 1974 var det oljekrisen som satte stopp för det och 1990 den allt för milda vintern. Utan snö och is kunde inte arrangörerna erbjuda den klassiska svenska banan i det skick som krävdes.

WordPress

HTML5

CSS3

JavaScript Free