Italiens Grand Prix

Vi skrev tidigare om Monacos Grand Prix, ett lopp som räknas till ett av världens svåraste Formel 1-lopp att köra.  Italiens Grand Prix är lite annorlunda, men är både mytomspunnen och klassiskt.
Monza

Monza

Detta beror inte minst på, däremot kanske mest på att det körs på den kanske mest klassiska Formel 1-banan som finns, nämligen Autodromo Nazionale Monza, även känd som endast Monza. Banan ligger belägen cirka en mil nordost om staden Milano. Banan var en av de första relativt korta banorna som byggdes som en permanent racingbana för att kunna hålla tävlingar. Den byggdes redan före andra världskriget och var redan då, tillsammans med Tysklands Grand Prix det lopp som ansågs vara det allra mest prestigefyllda att vinna.

Sedan världsmästerskapen instiftades så har Italien arrangerat tävlingar varje år. Det mest populära teamet har inte oväntat varit Ferrari eftersom det är ett italienskt bilmärke, och därför så brukar man också säga att Monza är Ferraris hemmabana. Det är ofta en mycket god stämning under tävlingarna och det är tradition att publiken stormar banan inför prisutdelningen, syftet är att komma så nära förarna som möjligt. Med planstormningar i fotboll i åtanke så kanske det verkar något riskabelt, men faktum är att detta alltid brukar ske utan några bråk överhuvudtaget.

Fart och olyckor

Monza är en bana som bjuder förarna att pina upp sina fordon i mycket höga hastigheter. Detta har gjort att man under många år har haft rekorden för de allra snabbaste loppen i Formel 1. Men det har även lett till en del olyckor där förare fått sätta livet till. Det som kanske är mest känt för oss svenskar är förstås Ronnie Petterssons fruktansvärda krasch vid VM-deltävlingen den 10 september 1978. Pettersson dog dagen efter olyckan på sjukhus i sviterna av sina skador.

WordPress

HTML5

CSS3

JavaScript Free