Dakarrallyt

Ett av de mest storslagna rallytävlingarna i världen är Dakarrallyt.

Rallyt har körts sedan 1978 och från början gick rallyt från Paris till Dakar i Senegal. Men tävlingens rutt har ändrats genom åren på grund av oroligheter i länder som de tävlande måste passera. Sedan 2009 har man ändrat rutten så slutdestinationen är i Sydamerika.

Det roliga med den här tävlingen är att man inte behöver vara en professionell rallyförare för att delta. Den är öppen för alla som vill delta och det brukar vara en hel del. Faktum är att över åttio procent av de tävlande är amatörer.

Det finns inga speciella regler heller vilka typer av fordon man måste använda. Det finns dem som åker på motorcyklar och fyrhjulingar, inget vi skulle rekommendera efter som man ska åka över 800 kilometer i väldigt varierande terräng. det så så klart många tävlande som kör i bilar och Mitsubishi har varit märket som har varit mest framgångsrik i Dakarrallyt.

Man kan också delta med lastbilar. Lastbilsmärken som DAF och fler andra märken har varit med sedan åttiotalet och vunnit flera gånger. Lastbilarna delas upp i två klasser: T4 och T4.3. De tävlande hör till T4-klassen medan den andra klassen består av lastbilar som endast följer med från stopp till stopp som support till de andra. De fyller flaken och lastutrymmena med reservdelar och verktyg så de tävlande kan laga sina fordon.

Rallyt är roligt för amatörerna och innebär prestige för de professionella förarna. Men konstruktörerna har också funnit fördelar med att delta. För dem handlar det ofta om att få testa om deras senaste modell håller måttet. Dakarrallyt är ett perfekt tillfälle för dem att utmana sina produkters hållbarhet, uthållighet och konstruktion.

 

WordPress

HTML5

CSS3

JavaScript Free